sobota, 30 lipca 2011

Pizza domowa i cebularz krok po kroku

W soboty i niedziele mogę korzystać z prądu tańszego bo mam taką taryfę i zawsze wtedy z wielką radością oddaje się pieczeniu :) Dziś postanowiłam ,że zrobię foto kurs jak robić pizze i przy okazji cebularza . Cebularze są przepyszne i jest to nasza regionalna lubelska specjalność .Kiedy piekę ciasto na drożdzach zawsze są one świeże , nigdy jeszcze nie piekłam z tych suszonych , choć mam kilka takich torebeczek w szafce .Zrobiłam fotki z każdego etapu może dla kogoś kto już wie jak to robić będa to banalne rzeczy , ale może skorzystają te osoby które nigdy jeszcze nie robiły i wykonają swoją pierwszą w życiu pizze .
1. w dużej misce rozpuszczamy 2dkg drożdzy w 1\4 szklanki ciepłej wody dodajemy szczyptę cukry i łyżkę mąki mieszamy ze sobą i odstawiamy . Za jakiś czas drozdze zaczynają pracować i rosnąc na powierzchni pojawią się bombelki i nasz zaczyn zaczyna rosnąc .

2.Bierzemy 3 szklanki mąki wsypujemy je do zaczynu , szklankę wody i sól .
Kiedyś miesiłam ciasto ręcznie ale teraz wiem ,że szybciej i łatwiej robi się go robotem, jesli ciasto jest gęste to mozna dodac jeszcze ciut wody ale nie wiecej niz 1/2 szklanki .


Ciasto na pizze powinno być nie za gęste bo potem wychodzi łamiząbek a nie puszyste cudo . lepsze za rzadkie ciasto niz zbita gęsta kula .
3.przykrywamy miskę czystą ściereczką i odstawiamy do wyrośnięcia . Można od razu wykładać ciasto na blachę i po uformowaniu kłaść dodatki . ja jednak odstawiam ciasto do wyrośnięcia .Na fotce są dwa ciasta na chleb i na pizze . Chleb to to ciemniejsze ciasto .
4. Ciasto sobie rośnie a my szykujemy blachę na której będziemy , piec smarujemy ją dość hojnie olejem ale nie tak aby w nim pływała . Jesli ktoś nie lubi dużo tłuszczu można polożyć papier do pieczenia i tylko odrobinę zwilżyć olejem . Wyrośnięte ciasto wykładamy na blachę pomagamy sobie rękami trzeba je posmarować odrobiną tłuszczu wtedy ciasto nie klei się do rąk . Ja swoje podzieliłam na 4 części można robić jedną duża pizze lub dla każdego osobno z innymi dodatkami . Ciasto podzieliłam dużym nożem.

5. Natłuszczonymi palcami i dłonią rozciagamy ciasto na blaszkach , lubi się ono kurczyć z powrotem ale nie trzeba się poddawać :))Po rozciagnięciu smarujemy sosem pomidorowem własnej roboty lub gotowym keczupem .

5. Na cebularza ułożyłam pokrojoną w kostkę cebulę i posypałam makiem ,oryginalny przepis mówi o podsmażeniu cebuli przed położeniem na ciasto .




6. Piekarnik nagrzewamy do 200 stopni , wkładamy podrośniętą pizze i pieczemy20 -30 minut aż brzegi zaczynają się rumienić . I tyle :)) Smacznego :)




3 komentarze:

Anonimowy pisze...

Jak zwykle pysznie. Roksanko zrobiłaś mi smaczek na cebulaka :) Musze wypróbować :)
Pozdrawiam Kati81

Barbara Bastamb pisze...

Narobiłaś mi smaka od rana...

dorjana pisze...

Pysznosci ,zrobie w sobote.